Klachten na operaties

Pijnklachten door littekens

De hedendaagse chirurgie er erg goed ontwikkeld en de kwaliteit hiervan neemt jaar na jaar toe. Vaak is opereren noodzakelijk om de bedreiging die een bepaalde aandoening of ziekte op het leven heeft weg te nemen of om de kwaliteit van leven van de persoon te verbeteren.Een keerzijde is wel dat de littekens die na deze operaties ontstaan, bewegingsbeperkingen met zich meebrengt.

Na het verwijderen van galblaas kunnen er bewegingsbeperkingen ontstaan in het gebied waar de galblaas voorheen zat; zelfs na kijkoperaties! Beperkingen kunnen optreden van de twaalfvingerige darm, het middenrif of een aantal rugspieren die direct achter de galblaas lopen. Bewegingsbeperkingen van de twaalfvingerige darm kan op zijn beurt zorgen dat de alvleesklier moeilijker zijn verteringsenzymen in het tweede deel van de twaalfvingerige darm kwijt kan hetgeen weer kan leiden tot verteringsproblemen en/of darmklachten.

Littekens op de borstkas na een open hart operatie kan de hele borstkas in beweeglijkheid gaan beperken: borstbeen, ribben, wervels en zelfs de schouders kunnen hun beweeglijkheid verliezen wat op den duur kan leiden tot pijnklachten en ongemakken.

Bij een keizersnede of sectio wordt onder meer de baarmoederwand doorgesneden om bij het kindje te kunnen komen. De littekens die deze operatie tot gevolg hebben kunnen, zelfs jaren later nog, leiden tot rugklachten (het litteken beperkt de beweeglijkheid aan de voorzijde van de rug), heup- of beenklachten en menstruatieklachten.

Vanwege de zeer uitgebreide kennis van de anatomie, fysiologie, neurologie en biomechanica van het menselijke lichaam, kan een osteopaat ook tot betekenis zijn bij andere operaties. Hierbij kunt u denken aan operaties in de buik (blindedarmontsteking, herstellen van verzakkingen van blaas en baarmoeder), prostaatoperaties, operaties in de hals, in of rondom de schedel, kijkoperaties van de knie en operaties van de voet en enkel.

Een osteopaat is opgeleid om de beweeglijkheid van al deze structuren en hun relaties tot de(pijn)klachten en ongemakken nauwkeurig te onderzoek en te behandelen.

Waar vindt u ons?

Axis Osteopathie is gevestigd in Assen (Drenthe, Assen Noord, wijk Marsdijk) en in Gorredijk(Friesland). Door deze twee vestigingen is de bereikbaarheid van de Axis Osteopathie groot en gemakkelijk.

Zo is Axis Osteopathie Assen eenvoudig bereikbaar vanuit Vries, Tynaarlo, Zuidlaren, Annen, Gieten, Borger, Rolde, Appelscha, Smilde, Hooghalen en Beilen.

Vanuit Jubbega, Donkerbroek, Oosterwolde, Olderberkoop, Heerenveen, Drachten en Beetsterzwaag is Axis Osteopathie Gorredijk op korte afstand en zo eenvoudig te bereiken.

Heeft u Klachten na een operatie en wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder.